Wedstrijdschaatsers

Als wedstrijdschaatser kun je goed terecht bij de Schaatsvereniging Zwolle. De vereniging heeft een groeiend aantal KNSB opgeleide trainers. In de winter wordt getraind op de ijsbanen van Deventer. In de zomer worden verschillende trainingen aangeboden in de omgeving van Zwolle.

Neo-Senioren, Senioren en Masters

Tot de groep wedstrijdschaatsers behoren de Neo-Senioren, Senioren en Masters. Wedstrijdschaatsers zijn de rijders die een wedstrijdlicentie hebben  en regelmatig een langebaan of marathon wedstrijd rijden. De wedstrijdrijders trainen in groepen ingedeeld op niveau.

De ijstrainingen worden gegeven op de speciale KNSB trainingsuren op ijsbaan de Scheg in Deventer. Voor de KNSB trainingsuren heb je één of meerdere trainingskaart(en) nodig. Ook moet je een KNSB wedstrijdlicentie kopen. De licentie zorgt er voor dat je aan wedstrijden mee kan doen en dat je verzekerd bent voor ongevallen.
In Deventer kun je je voor zo’n 10 tot 15 langebaan wedstrijden per seizoen inschrijven. De meest gereden afstanden zijn de 500 en de 1500 meter. Maar een 1000, 3000 en een 5000 meter behoren ook tot de mogelijkheden. Ook kun je aan marathons meedoen, die op de ijsbaan in Deventer op op andere ijsbanen in de regio regelmatig worden georganiseerd.

In het zomerseizoen bereid je je als wedstrijdschaatser voor op het volgende winterseizoen. Je werkt aan je schaatstechniek, je kracht en conditie, maar ook aan de stabiliteit van je romp en aan je coördinatie en lenigheid. De trainingen bestaan uit land(loop)trainingen, wielrennen en skeeleren. Natuurlijk hoef je niet aan alle trainingen mee te doen, dat is aan jou in overleg met je trainer.

20191214 - clubwedstrijd SVZ-73

KNSB Wedstrijdcategorieën

Wanneer je deelneemt aan wedstrijden binnen de KNSB wedstrijddisciplines langebaan en/of marathon, dan word je ingedeeld in een wedstrijdcategorie. Meer informatie vind je op wedstrijdcategorieën KNSB.