Wedstrijdschaatser

20141108-clubwedstrijd-7Als wedstrijdschaatser kun je goed terecht bij de Schaatsvereniging Zwolle. De vereniging heeft een groeiend aantal KNSB opgeleide trainers op ST3 en ST4 nivo, die door de Nederlands schaatstop worden begeleid. Er wordt in de winter getraind op de overdekte ijsbaan De Scheg in Deventer. In het zomerseizoen worden loop-, fiets- en skeeler trainingen aangeboden in de omgeving van Zwolle.

Neo-Senioren, Senioren & Masters

Tot de groep wedstrijdschaatsers behoren de Neo-Senioren, Senioren & Masters (KNSB indeling, zie hieronder). Wedstrijdschaatsers zijn de rijders die een wedstrijdlicentie hebben aangeschaft en vaak of minder vaak een langebaan of marathon wedstrijd rijden. De wedstrijdrijders trainen in groepen ingedeeld naar nivo.

De wintertrainingen (okt. t/m maart) worden gegeven op de speciale KNSB – trainingsuren op de overdekte ijsbaan de Scheg in Deventer of Leisure World in Dronten.  Dan is het meestal niet te druk en de ijs omstandigheden gedurende de training zijn over het algemeen goed. Voor de KNSB – trainingsuren heb je één (of meer – voor andere dagen) trainingskaart(en) nodig, die je kan bestellen via de schaatsvereniging. Ook moet je een KNSB wedstrijdlicentie kopen. De licentie zorgt er voor dat je aan wedstrijden mee kan doen en dat je verzekerd bent voor ongevallen. In Deventer kun je je voor zo’n 10 tot 15 langebaan wedstrijden per seizoen inschrijven. De meest gereden afstanden zijn de 500 en de 1500 meter. Maar een 1000, 3000 en een 5000 meter behoren ook tot de mogelijkheden. Ook kun je aan marathons meedoen, die op de ijsbaan in Deventer op op andere ijsbanen in de regio regelmatig worden georganiseerd.

In het zomerseizoen (mei t/m sept.) bereid je je als wedstrijdschaatser voor op het volgende winterseizoen. Je werkt aan je schaatstechniek, je kracht en conditie, maar ook aan de stabiliteit van je romp en aan je coördinatie en lenigheid. De trainingen bestaan uit land(loop)trainingen, wielrennen en skeeleren. Natuurlijk hoef je niet aan alle trainingen mee te doen, dat is aan jou in overleg met je trainer.

In de zomer trainen we op de volgende avonden;

• Wielrennen elke maandag
  • Hardlopen elke woensdag
  • Skeeleren op vrijdag

2014-12-09 19.44.24Categorieën

Om er voor te zorgen dat je altijd tegen leeftijdgenoten een wedstrijd schaatst hanteert de KNSB de volgende categorieën:

• 19 jaar: Neo-Senioren 1
  • 20 jaar: Neo-Senioren 2
  • 21 jaar: Neo-Senioren 3
  • 22 jaar: Neo-Senioren 4
  • 23 t/m 29: Senioren A
  • 30 t/m 38: Senioren B
  • 39 t/m 43: Master A
  • 44 t/m 48: Master B
  • 49 t/m 53: Master C
  • 54 t/m 58: Master D
  • 59 t/m 63: Master E
  • 64 t/m 68: Master F
  • 69 t/m 100:  Master G

Als peildatum geldt de leeftijd, die voor 1 juli van het betreffende schaatsseizoen is bereikt.

wordt lid