Jeugd

Pupillen

De pupillen, meisjes en jongens tussen de 7 en 12 jaar, zijn de jongste leden van schaatsvereniging Zwolle. Onze jeugdleden hebben de toekomst en daar willen we graag in investeren. De schaatstechniek wordt bijgebracht door KNSB gediplomeerde en enthousiaste trainers. Oefeningen worden afgewisseld met spelletjes. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de regels en de techniek voor het rijden van wedstrijden.

In het winterseizoen schaatsen de pupillen op het KNSB trainingsuur op vrijdag bij ijsbaan De Scheg in Deventer. Er wordt getraind op de binnenbaan. Op de dinsdagavond is er het eerste uur ook een mogelijkheid voor de pupillen om op de buitenbaan te trainen.

Elke maand worden er voor de pupillen wedstrijden georganiseerd, waar pupillen het op kunnen nemen tegen leeftijdsgenoten. Voor meer informatie over het rijden van wedstrijden kan je het wedstrijdboekje langebaanschaatsen van de KNSB eens doornemen.

In het zomerseizoen trainen de pupillen op de woensdagavond in het sportpark De Pelikaan. In de bosachtige omgeving wordt gewerkt aan de coördinatie, lenigheid, conditie en aan de schaatstechniek middels allerlei schaatsoefeningen afgewisseld met spelletjes. Op de vrijdag aan het begin van de avond is er voor pupillen de mogelijkheid aan de skeelertraining deel te nemen.

Op de pagina wintertrainingen kun je lezen waar en wanneer de pupillen trainen in de winter. Op de pagina zomertrainingen vind je het overzicht van de trainingen in de zomer.

De junioren groep bestaat uit jongens en meiden tussen de 13 en 18 jaar.

De ijstrainingen worden gegeven op ijsbaan de Scheg in Deventer. Tijdens de KNSB trainingsuren schaats je met andere junioren. Voor deze trainingsuren heb je één of meerdere trainingskaart(en) nodig, die je via de vereniging kan aanschaffen.

Om mee te doen aan wedstrijden moet je ook een KNSB licentie kopen. De licentie is er onder andere voor dat je verzekerd bent voor ongevallen tijdens het schaatsen.
In Deventer en Dronten kun je je voor zo’n 10 tot 15 wedstrijden per seizoen inschrijven. De meest gereden afstanden zijn de 500 en de 1500 meter. Maar een 1000, 3000 en een 5000 meter behoren ook tot de mogelijkheden.

In het zomerseizoen bereiden de junioren  zich voor op het volgende winterseizoen. De trainingen bestaan uit landtrainingen, wielrennen en skeeleren.

Op de pagina wintertrainingen kun je lezen waar en wanneer de junioren trainen in de winter. Op de pagina zomertrainingen vind je het overzicht van trainingen in de zomer.

20191214 - clubwedstrijd SVZ-68

Wedstrijdcategorieën

Wanneer je deelneemt aan wedstrijden binnen de KNSB wedstrijddisciplines dan word je ingedeeld in een wedstrijdcategorie. Op de website van de KNSB kun je vinden in welke categorie jij bent ingedeeld.