Jeugd

De jeugd bij de Schaatsvereniging Zwolle bestaat uit een groep pupillen t/m 12 jaar en een groep junioren van 13 t/m 18 jaar.

Pupillen t/m 12 jaar

20161007_182539

De pupillen, meisjes en jongens in de leeftijd tussen 7 en 12 jaar, zijn de jongste leden binnen de vereniging en zijn “de kweekvijver” van jong talent. De jongste leden van onze vereniging worden met zorg begeleid. Immers onze jeugd heeft de toekomst, en daar willen we graag in investeren.

In het winterseizoen (okt. t/m maart) schaatsen de pupillen op het KNSB uur op vrijdag op de overdekte ijsbaan Leisure World in Dronten. Er wordt zowel van de ruime binnenbaan als de 400m baan gebruik gemaakt. Bij voldoende belangstelling wordt ook nog op een andere dag pupillen training aangeboden op de overdekte ijsbaan De Scheg in Deventer en/of bij Leisure World Dronten .
De schaatstechniek wordt bijgebracht door gediplomeerde (KNSB) en enthousiaste trainers. Oefeningen worden afgewisseld met spelletjes. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de regels en de techniek voor het rijden van wedstrijden.
Elke maand worden er speciaal voor de pupillen wedstrijden georganiseerd, waar pupillen het op kunnen nemen tegen leeftijdsgenoten. Voor meer informatie over het rijden van wedstrijden kan je deze informatie van de KNSB ook doornemen: Wedstrijdboekje-langebaanschaatsen

In het zomerseizoen (mei t/m sept.) trainen de pupillen op de woensdagavond (van 17.45 tot 19.00 uur) in het sportpark De Pelikaan. In de bosachtige omgeving wordt gewerkt aan de coördinatie, lenigheid, conditie en aan de schaatstechniek middels allerlei schaatsoefeningen afgewisseld met spelletjes. Op de vrijdag aan het begin van de avond is er voor pupillen de mogelijkheid aan de skeelertraining op lokatie Wythmenerplas deel te nemen.

Pupillen kunnen altijd een keer langskomen voor een kennismakingsles.

Blije schaatsjeugd

Categorieën

Om er voor te zorgen dat je altijd tegen leeftijdgenoten een wedstrijd schaatst heeft de KNSB de pupillen in de volgende categorieën onderverdeeld:

– t/m 7 jaar: F Pupil
8 jaar: Pupil E
9 jaar: Pupil D
10 jaar: Pupil C
11 jaar: Pupil B
12 jaar: Pupil A

Als peildatum geldt de leeftijd, die voor 1 juli van het betreffende schaatsseizoen is bereikt.

Junioren

img-20161010-wa0011

De junioren groep bestaat uit jongens en meiden tussen de 13 en 18 jaar.
De wintertrainingen (oktober t/m maart) worden gegeven op de speciale KNSB – trainingsuren op de overdekte ijsbaan de Scheg in Deventer of Leisure World in Dronten. Dan is het  meestal niet te druk, schaats je met andere junioren, en de ijs omstandigheden gedurende de training zijn over het algemeen goed. Voor de KNSB -trainingsuren heb je één (of meer – voor andere dagen) trainingskaart(en) nodig, die je kan bestellen via de schaatsvereniging. Ook moet je een KNSB licentie kopen. De licentie zorgt er voor dat je verzekerd bent voor ongevallen tijdens het schaatsen en dat je aan wedstrijden mee kan doen.
In Deventer en Dronten kun je je voor zo’n 10 tot 15 wedstrijden per seizoen inschrijven. De meest gereden afstanden zijn de 500 en de 1500 meter. Maar een 1000, 3000 en een 5000 meter behoren ook tot de mogelijkheden.
In het zomerseizoen (mei t/m sept.)  bereid je je als junior voor op het volgende winterseizoen. Je werkt aan je schaatstechniek, je kracht en conditie, maar ook aan de stabiliteit van je romp en aan je coördinatie en lenigheid, allemaal bouwstenen voor een evenwichtige groei. De trainingen bestaan uit land(loop)trainingen, wielrennen en skeeleren. Natuurlijk hoef je niet aan alle trainingen mee te doen, dat is geheel aan jou in overleg met je trainer.

De trainingen worden alle verzorgd door KNSB gediplomeerde trainers.

In het zomerseizoen trainen we op de volgende avonden:

• Wielrennen op maandag
  • Landtraining op woensdag
  • Skeeleren op vrijdag

Categorieën

Om er voor te zorgen dat je altijd tegen leeftijdgenoten schaatst heeft de KNSB deze categorieën ingesteld:

13 jaar: Junioren C 1
14 jaar: Junioren C 2