Clubhistorie

De schaatsvereniging Zwolle is opgericht op 20 september 1967. Het doel van de oprichting was het behartigen van de belangen van het schaatsen in de ruimste zin van het woord. Zo werd er aandacht besteed aan de jeugd, wedstrijdrijders en recreanten. Om te kunnen schaatsen was men aangewezen op de kunstijsbaan van Deventer.

De club kent een verleden met zowel langebaan, marathon als recreatief schaatsen. Het ledental is de laatste jaren gegroeid van rond de 80 tot over de 120. De toename is onder andere te danken aan een bijna verdubbeling onder pupillen en junioren, maar ook aan een groeiend aantal recreanten.

De club heeft in het verleden nationale en internationale kampioenen voortgebracht. Daarnaast zijn er leden die in de subtop goed meedraaien.

Zwolse schaatstalenten

De grootste talenten van vroeger waren, zonder twijfel, Gretha Smit en Robert Vunderink. In de gehele schaatsloopbaan van Robert Vunderink is hij lid geweest van de schaatsvereniging en behaalde hij grote resultaten. Het meest tot de verbeelding sprekend zijn zijn deelnames aan de olympische spelen van Sarajevo en Albertville.

Gretha-Smit-2002-zilver-OS-e1404156860760

Gretha Smit boekte, evenals haar twee zussen, meerdere successen bij onze vereniging. In 1993 werd Gretha Nederlands kampioen bij de B junioren, Ze  nam uiteindelijk deel aan de olympische Spelen in Salt Lake City en Turijn.

Michel-en-Ronald-Mulder-e1404156818809

De schaatstweeling Ronald en Michel Mulder zijn van meerdere verenigingen lid geweest, de laatste jaren van de Schaatsvereniging Zwolle. Daar zijn we trots op!

Beide heren behoren tot de mondiale top op sprintgebied. Michel won in 2013 de 500 meter op het NK afstanden en won daarna het WK sprint en deed dit nog eens dunnetjes over in 2014 door het NK sprint en wederom het WK sprint te winnen. Ronald won de 500 meter bij het NK afstanden in 2011 en stond al 2 keer op de olympische spelen.

Michel Mulder won op deze laatste olympische spelen van 2014 in Sotchi de gouden medaille op de 500 meter waarbij Ronald de bronzen medaille opeiste. Tevens was er voor Michel de bronzen plak op de 1000 meter.

Regionale selecties

Verder is de vereniging in het verleden een grote leverancier van talent geweest voor de regionale selectie van Overijssel/Gelderland.
In deze selectie kregen zij de kans om zich verder te kunnen ontwikkelen en samen te trainen met andere talenten. Enkele namen zijn:

Bram Cohen
Marc Horstman Marit Schwantje
Michel Mulder Ronald Mulder
Tom Terpstra Thijs Visscher
Gerjo Hultink Michiel Siemens
Jenita Smit Marianne Smit
Gretha Smit Kris van der Vegt
Kirstin van der Vegt Sigrid van der Vegt
Wendy Kakebeeke Robert Vunderink

Word lid van de Schaatsvereniging Zwolle en wie weet ben jij de nieuwe Mulder, Smit of Vunderink.

Je kunt natuurlijk ook gewoon lid worden om als recreant elke week met een gezellige groep te sporten, uiteraard onder deskundige begeleiding.

schaatsvereniging zwolle 50-0816